maandag 4 maart 2013

Het kleedje

'n Mega granny

Tja, het is nog steeds niet af, maar hier wat recente foto's. Het is eigenlijk een 'mega granny' waarin ik mijzelf vrij gelaten heb m.b.t. de lengte van de stokjes. Het begon met het opmaken van wat restjes wol. Ik was al eens eerder begonnen het met maken van granny's maar dat mislukte nogal. 
Als eerste project een kleed van granny's maken bleek nog wat lastig, de een werd kleiner dan de ander, de ander weer scheef... geen succes!

Maar goed, wat wol over en even geen inspiratie, laat ik dan toch nog eens aan een granny beginnen...
(Mariska maakt van die leuke!:) 

Alleen eigenlijk geen zin om steeds na te moeten denken over motiefjes, dus maar in één keer door haken. Met stokjes ben ik vanuit het midden begonnen, daarna wat rijen dubbele stokjes en zowaar... het wordt best netjes! De middelste wol is wat dikker, maar toen wilde ik een lichte rand. Geen dikke lichtere wol voorradig, dus dan maar twee dunne draadjes, wit en licht grijs, tegelijk haken. Het valt eigenlijk niet eens zo op en het past er helemaal bij. 

Om een eenheid te houden gebruik ik voor het hele kleed dezelfde haaknaald (maat 4,50) en heb ik soms  een dubbele draad gebruikt. Het variëren met enkele en dubbele stokjes geeft een speels effect.

variëren met de stokjes en de wol geeft een grappig effect
Een nadeel is dat het kleed natuurlijk vierkant blijft, hoewel ik dat zelf juist wel leuk vind. Bij dit kleed is wat grovere wol gebruikt, waardoor het haken best hard gaat. Het kleed moet nog wat groter 'groeien', dan een rand eromheen, opspannen in't gras... 

Hopelijk is het voor de volgende winter klaar! ;)

Ilse

1 opmerking:

  1. Heej ilseenmariska!

    Wat een mooi kleed, en gave kleuren! Kost veel tijd zo gelezen, maar dan heb je ook wat... :-)

    Groetjes en haakse verder!

    BeantwoordenVerwijderen